بایگانی‌ها

سر ایان هولم درگذشت

سر ایان هولم درگذشت
سر ایان هولم درگذشت

برنده جایزه تونی 

ایان هولم بازیگر نمایش‌های شکسپیر درگذشت

دنیای تصویرآنلاین-ایان هولم بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر در سن 88 سالگی به دلیل بیماری پارکینسن درگذشت.

 به نقل از ورایتی ، ایان هولم بازیگری تحصیل کرده در مکتب شکسپیر بود که برای علاقمندان سینما با بازی در فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها»، «ارابه‌های آتش» و «بیگانه» شهرت داشت.
او سال هزار و نهصد و هفتاد ونه برای بازی در فیلم ارابه‌های آتش ساخته هیو هادسن نامزد اسکار شد. سر یان هولم با نقش بیلبو بگینز در «ارباب حلقه‌ها» شهرت داشت.
 

از نمایش‌های مشهوری که از او دریادها مانده می‌توان اشاره کرد به «شاه لیر»، «بازگشت به خانه» اثر هارولد پینتر که در برودوی روی صحنه رفت و «رویای نیمه شب تابستان» در سال  1968.هولم از سال 1968 در سینما نیز شروع به فعالیت کرد.پس از کسب شهرت در سینما، همزمان در تئاتر نیز فعالیت می‌کرد اما در تئاتر گزیده‌کار شده بود.ایان هولم در سال 1979 در «دایی وانیا»اثر آنتوان چخوف در نقش آستروف(پزشک روستا) و در نقش «شاه لیر» اثر شکسپیر در سال 1997 حضور یافت. که نقش شاه لیر برای او جایزه الیور بهترین بازیگر را به ارمغان آورد.او این نقش را باری دیگر برای تلویزیون ایفا کرد که برنده جایزه امی شد.سال 1993 در «مهتاب» اثر پینتر همراه با همسرش پنه لوپه ویلتون ظاهر شد.او در عرصه سینما بیشتر بازیگر نقش مکمل بود که با فیلمسازانی مانند استیون سودربرگ، پیتر جکسون، ریدلی اسکات و … همکاری کرد.سر ایان هولم متولد انگلستان و دانش آموخته آکادمی سلطنتی هنرهای دراماتیک بود.

او به کمپانی رویال شکسپیر در همان عنفوان جوانی پیوست و نخستین حضورش در نمایش «اتللو» بود. او همراه لارنس الیویهدر نمایش «تیتوس آندرونیکوس» نقش آفرینی کرد و همراه او به تور دور اروپا رفت.او سال 1965 نقش لنی را در «بازگشت به خانه » اثر شکسپیر روی صحنه بازی کرد و وقتی نمایش را به برودوی در آمریکا بردند، آنجا برنده جایزه تونی شد.هولم در زمینه صداپیشگی نیز در انیمیشن‌های مختلفی همکاری کرده بود.