بایگانی‌ها

آیا کویتی‌پور فرمان را چرخانده است؟

آیا کویتی‌پور فرمان را چرخانده است؟
آیا کویتی‌پور فرمان را چرخانده است؟

 انتشار کلیپی تصویری از غلامرضا کویتی‌پور، از نوحه‌خوانان و حماسه‌سرایان هشت سال دفاع مقدس، که در یک استودیو در حال اجرای یک قطعه با همراهی صدای دختری ۱۳ ساله به نام پریچهر است، اعتراض برخی از مداحان کشور را برانگیخته است.

به گزارش خبرگزاری فارس غلام کویتی‌پور با انتشار کلیپ کوتاهی از همخوانی با دختر ۱۳ ساله توجهات را به خودش جلب کرد. هم این همخوانی و هم محتوای کوتاه و اعتراضی شعر، موجب شد تا نام کویتی‌پور ـ که در چند سال اخیر کم‌تر مطرح شده بود ـ دوباره بر سر زبان‌ها بیفتد.

کویتی‌پور که قطعه «ممد نبودی ببینی» را در روزهای پرافتخار حماسه آزادسازی خرمشهر خوانده بود و بعد از آن، نوحه‌های مختلفی مثل «عمه بابایم کجاست» از او پرمخاطب شده بود، چندی بعد از جنگ به استودیوخوانی روی آورد و قطعاتی را همراه با موسیقی اجرا کرد. او این روند را تا آن‌جا پیش برد که در گفت‌وگوهای متعدد، اعلام کرد از عنوان «حماسه‌خوان» به جای «مداح» برای او استفاده کنند. او این جمله را ۱۰ سال قبل در یکی از مصاحبه‌هایش با ایستگاه رادیویی فارسی‌زبان تحت امر کنگره آمریکا بیان کرد.

کویتی‌پور که روزی زنگ صدایش را مدیون و مرهون هم‌نفسی با شهدای دفاع مقدس می‌دانست و «هنگامه پیکاره» او، رشادت و دلاوری سربازان اسلام را یادآوری می‌کرد، حالا در این همخوانی تعجب‌آور می‌گوید: «حیف دیگه ورق برگشت دیگه نمی‌شه به عقب برگشت».

به‌کار بردن این عبارات، اشاره به تغییراتی دارد که وقتی آن را کنار همخوانی با دختر ۱۳ ساله می‌گذاریم، معنایی غیر از اعتراض و انتقاد از آن استنباط می‌شود. پیدا نیست کویتی‌پور به مشکلات اقتصادی امروز کشور اعتراض دارد یا به اعتقادات دیروز خودش. کویتی‌پور آیا فرمان را چرخانده است؟
 

در اعتراض به این کلیپ، میثم مطیعی، از مداحان جوان کشورمان، متنی انتقادی را در صفحه شخصی خود منتشر کرده است. او نوشته:

«وقتی ساز و تنبک در مداحی وارد شد، نتیجه‌اش می‌شود همین غلام کویتی‌پور که با دختری هم‌ترانه شود. مراقب پدیده مداحان عشق استودیو باشیم که همراه با موسیقی و ادا و اطوار، آن هم با هزار توجیه ناروا، صدمات جدی به سنت‌های دینی و میراث معنوی ما وارد می‌کنند.»