بایگانی‌ها

فاجعه تلخ یا تجربه ارزشمند؟

کارگردان‌های توقیفی اجازه ساخت فیلم جدید ندارند
کارگردان‌های توقیفی اجازه ساخت فیلم جدید ندارند

 همزمان با بازگشایی سینماها پس از تعطیلات ۴ ماهه کرونایی، سازمان سینمایی از سامانه مدیریت فروش و اکران سینماها تحت عنوان «سمفا» رونمایی کرد؛ سامانه‌ای که اعلام شد قرار است انحصار فروش آنلاین بلیت سینماها را بشکند و در عین حال به عنوان یک ترمینال اجازه فعالیت به سامانه‌های جدید بدهد.

به گزارش خبرگزاری مهر این سامانه که در دوران تعطیلی سینماها آماده بهره برداری شده بود، نزدیک به یک هفته است که مورد استفاده سینماها گرفته و مخاطبان برای خرید آنلاین بلیت و حضور در سینما از آن استفاده کرده‌اند. تجربه استفاده از این سامانه در روزهای ابتدایی اما چگونه بوده است و فارغ از بحث شکستن انحصار در زمینه فروش بلیت، چقدر توانسته منطبق با استانداردهای مدنظر اصناف درگیر با فرآیند اکران در سینمای ایران کار خود را پی بگیرد.

درباره تجربه استفاده از این سامانه، با مهدی رجایی مدیر سینمای «چهارباغ» اصفهان، حیدر مرادی مدیر پردیس سینمایی «هویزه» مشهد و محمدحسین فرحبخش از مالکان سینما «عصرجدید» تهران به گفتگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

بعد از «کرونا» با چالش «سمفا» مواجه شدیم!

مهدی رجایی مدیر سینما «چهارباغ» اصفهان درباره تجربه استفاده از سامانه «سمفا» در چند روز اخیر به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه این سامانه اشکالات و ایرادات فراوانی دارد و مشکلات زیادی برای سینماداران و صاحبان فیلم در روزهای اخیر به وجود آورده است. به نظر تست‌های فنی لازم و استفاده از تجربه‌های پیشین انجام نگرفته و باید گفت امروز سینمای ایران پس از چالش کرونا، با چالشی با نام «سمفا» رو به رو شده است.

مدیر پردیس «چهارباغ» در تشریح این ایرادات گفت: ابتدابی‌ترین موارد در این سامانه ایراد دارد. به طور مثال با تعریف سانس در «سمفا»، بلافاصله در اتفاقی عجیب سانس در سایت «ایران تیک» بدون داشتن قراردادی با سینما بالا می‌آید و اگر تقاضای بسته شدن سانس در «ایران تیک» را کنید، در سینماتیکت نیز بسته می‌شود. بحث بعدی گزارش‌گیری است که یا نمی‌تواند گزارش فروش مورد نظر را دهد، یا تناقض در ارقام گیشه و سامانه وجود دارد.

پردیس سینمایی «چهارباغ» اصفهان

وی افزود: چیزی به نام خرید نیم بها یا تخفیف‌دار در «سمفا» تعریف نشده است اما شما حتی ۴۰ دقیقه پس از گذشت سانس نیز می‌توانید بلیت بخرید! به طور کلی شرایط تعریف سانس و پنل کاربری «سمفا» به قدری آپشن‌های اضافه، سردرگم کننده و غیرکاربردی دارد که بسیاری از سینماها ترجیح می‌دهند به صورت دستی اقدام به فروش بلیت کنند و همین موضوع موجب شده گزارش دقیقی از فروش فیلم‌ها موجود نباشد. چراکه بسیاری از سینماداران به خاطر مشکلات اساسی نتوانسته‌اند خرید را بر مبنای سمفا درج کنند.

رجایی درباره علت این موضوع گفت: به طور مثال در گذشته انتخاب صندلی پس از مرحله پرداخت انجام می‌شد، اما اکنون پیش از پرداخت. یعنی یک مرحله انتخاب صندلی است و سپس پرداخت و چاپ بلیت. حال چنانچه مخاطب صندلی را انتخاب کند اما از پرداخت منصرف شود، صندلی به طور اشغال باقی می‌ماند. هرچند این موضوع در مورد سامانه‌های آنلاین پس از ۵ دقیقه برطرف می‌شود که خود می‌تواند از سوی برخی افراد باغرض، روند بلیت فروشی را دچار اخلال کند، اما در سیستم گیشه سینما اساساً به حال اشغال باقی می‌ماند و درنهایت گزارش‌گیری از فروش را دچار تناقض می‌کند. یعنی در صورتی که شما اصلاً دریافتی نداشتید، باید هزینه بلیت از جیب بپردازید.

وی ادامه داد: یا اینکه در گذشته این امکان وجود داشت تا سینمادار تعریف کند امکان فروش آنلاین نیم ساعت قبل از سانس بسته شود، اما فروش گیشه تا یک ربع پس از سانس ادامه داشته باشد. در سمفا این قابلیت وجود ندارد و با بستن فروش آنلاین، فروش گیشه نیز برای سانس مورد نظر بسته می‌شود و سینمادار مجبور است با تعریف سانس جدید، برای مخاطبان در سانس مجعول بلیت صادر کند!

رجایی در پایان گفت: این موضوعات تمام گزارش‌گیری‌ها را دچار اشکال و زحمت سینمادار را بیشتر کرده، مکانیزم الکترونیکی بلیت‌فروشی امروز در حال بازگشت به شیوه سنتی قدیمی است. نتیجه این اشکالات از بین رفتن اعتماد چند دهه مخاطب به سینما است و متاسفانه مخاطب درنهایت طرف خود را سینما می‌داند نه «سمفا». امیدوارم این ایرادات شنیده و به زودی رفع شود.

فروش ۱۷۰ بلیت برای سالن ۱۰۰ نفره!

حیدر مرادی مدیر پردیس سینمایی «هویزه» مشهد نیز درباره تجربه کار با سامانه «سمفا» به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه بحث بلیت فروشی با این سامانه به شکل فاجعه باری در حال رقم خوردن است. یک معضل بسیار بزرگ «سمفا» این است که بالکن سینماها، سالن مجزا تعریف شده و شما برای فروش صندلی آن باید فیلم و سانس مجزایی تعریف کنید که اختلالاتی برای گزارش فروش ایجاد کرده است.

وی افزود: در حالی که یکی از وظایف «سمفا» جلوگیری از فروش یک صندلی به چند نفر است، طی روزهای گذشته پردیس سینمایی در تهران داشتیم که از ظرفیت ۱۰۰ نفره تعریف شده، ۱۷۰ بلیت فروخته است، یعنی «سمفا» نتوانسته فروش گیشه و آنلاین را سِت کند.

مرادی درباره فعالیت «سمفا» در زمان قطعی اینترنت نیز گفت: این ادعا که اگر اینترنت قطع شود «سمفا» این قابلیت را دارد که به صورت آفلاین خرید توسط گیشه‌دار صورت پذیرد و حتی پس از اتصال اینترنت، به طور اتومات به‌روزرسانی می‌شود، کذب است. در حال حاضر سیستم اگر قطع شود، سایت اساساً بالا نمی‌آید و فروشی ممکن نخواهد بود.

این مدیر سینما ادامه داد: مشکل بعدی، مشکل چاپ بلیت است. رول کاغذ یک کالای مصرفی هزینه‌زا و گران برای سینمادار است. در گذشته فرم چاپ بلیت توسط سامانه فروش آنلاین به نوعی تعریف شده بود که تنها ۷ سانتیمتر کاغذ مصرفی برای هر بلیت داشتیم، اما اکنون در برخی سینماها تا ۲۵ سانتیمتر کاغذ مصرفی برای هر بلیت داریم که غیر از بالا بردن هزینه مصرفی سینماها، یک اتفاق ضد محیط زیستی است.

مدیر سینما «هویزه»:‌در حالی که فروش آنلاین با قیمت قبل صورت می‌پذیرد، فروش برای سینما با اعمال مالیات فاکتور می‌شود و مشخص نیست این ارزش افزوده باید توسط چه کسی پرداخت شود و سینمادار در حال ضرر است. یا وقتی نرخ‌ها براساس مالیات تعریف می‌شود، اعداد به قدری غیررُند و عجیب هستند که شما نمی‌توانید از مشتری مطالبه پول خُرد کنید و موجب اختلاف و درگیری در سینماها شده استمرادی افزود: مشکل بزرگ بعدی بحث افزایش ارزش افزوده به قیمت بلیت‌ها است که سیستم تناقضات زیادی دارد. در حالی که فروش آنلاین با قیمت قبل صورت می‌پذیرد، فروش برای سینما با اعمال مالیات فاکتور می‌شود و مشخص نیست این ارزش افزوده باید توسط چه کسی پرداخت شود و سینمادار در حال ضرر است. یا وقتی نرخ‌ها براساس مالیات تعریف می‌شود، اعداد به قدری غیررُند و عجیب هستند که شما نمی‌توانید از مشتری مطالبه پول خُرد کنید و موجب اختلاف و درگیری در سینماها شده است.

وی عنوان کرد: مخاطب شاید حاضر باشد ۲۲ یا حتی ۲۵ تومان پول بلیت دهد اما وقتی برای او ۲۰ تومان بلیت فاکتور و مجزا ۱,۸۰۰ تومان بابت مالیات مطالبه شود، وجه خوبی ندارد. سامانه اگر در این باره اصلاح نشود قطعاً در روزهای شلوغ سینما فاجعه به بار می‌آید.

مدیر پردیس سینمایی هویزه بیان کرد: سازوکار «سمفا» تحت وب و از امنیت پایینی برخوردار است. به طور مثال با افشای یوزر و پسورد مدیر سینما، از هر جای دنیا می‌توان سانس‌های سینما را باطل کرد یا تغییر داد. اما این مساله قبلاً تنها توسط سرور موجود در سینما ممکن بود. آنچه واضح است طراح این سامانه شناخت کافی نسبت به نیازها و اقتضائات سینماداری نداشته و ما هم اکنون در حال اختراع دوباره چرخ هستیم و تمام تجربه ۱۰ ساله فروش آنلاین را از سر می‌گذرانیم.

مرادی در پایان گفت: ما هیچ خدمات ویژه‌ای نسبت به سازوکار گذشته نمی‌بینیم و «سمفا» از پشتیبانی ضعیفی برخوردار است. گویی این خدمات تنها برای برخی سینماها و سامانه‌های فروش وجود دارد و در لحظه برای آنها رفع می‌شود، اما اشکال در سامانه‌های دیگر باقی می‌ماند. هنوز در بسیاری از سینماهای کشور اینترنت متصل نشده و بلیت سینما حتی به صورت دستی در دسترس نیست. ما در شهرستان تا چند روز در انتظار یک پاسخ کوتاه از سوی مدیران فنی «سمفا» هستیم و در آخرین مورد گفته‌اند اساساً تا یکشنبه هفته بعد روی گزارش‌گیری حساب نکنید.

این مشکلات برای آغاز طبیعی است

محمدحسین فرحبخش از مالکان سینما «عصر جدید» هم در این باره به خبرنگار مهر گفت: این سامانه در روز اول اشکالات فراوانی داشت ولی روز گذشته ۵ تیرماه که با برخی از سینماداران صحبت کردم عنوان کردند که تقریباً اشکالاتشان مرتفع شده است و در روزهای آینده هم قطعاً وضعیت بهتر می‌شود. به هر حال ۷۲ سال است که سینمای ایران تاسیس شده است بعد از ۷۲ سال یک سامانه مدرن به آن تزریق می‌شود پس قطعاً در روزهای اول معضلاتی خواهد داشت.

فرح‌بخش: در نظر داشته باشید که پیش از این تنها یک سایت برای فروش بلیت وجود داشت اما حالا ۵ سامانه فروش بلیت داریم که به این نحو انحصار از بین می‌رود قطعاً از بین بردن انحصار در ابتدای کار مشکلاتی ایجاد می‌کندوی افزود: در حال حاضر سینماداران دائم اشکالات را به مسئول مربوطه گزارش می‌کنند و آن‌ها در پی رفع این موضوعات هستند و رفع می‌کنند. البته نباید انتظار داشته باشیم که در ده روز اول همه مشکلات حل شود. در نظر بگیرید که ساز و کار «سینماتیکت» چندین سال طول کشید تا جا افتاد. ولی فکر می‌کنم سمفا در ماه اول امتحان خود را پس می‌دهد و به یک سامانه درجه یک تبدیل می‌شود و همه اظهار رضایت می‌کنند پس در روزهای اول نباید انتظار داشته باشیم که به صورت حرفه‌ای کار کند. من امید دارم که در همین چند روزه خیلی از مشکلاتش رفع می‌شود.

فرحبخش توضیح داد: یکی از مشکلات این سامانه بر سر قیمت بلیت است. ارزش افزوده جزو مسایلی است که قانون به عهده مصرف کننده گذاشته است. سال‌ها این ظلم به صاحب فیلم و سینما بود چراکه این پول از آنها دریافت می‌شد در حالی که هزینه‌های سینما بسیار بالا رفته است. به این صورت که وجه بلیت باید در ۲ بخش پرداخت شود یعنی یک بار مبلغ بلیت و یک بار پول ارزش افزوده که این موضوع هم حل می‌شود.

این تهیه‌کننده ادامه داد: در نظر داشته باشید که پیش از این تنها یک سایت برای فروش بلیت وجود داشت اما حالا ۵ سامانه فروش بلیت داریم که به این نحو انحصار از بین می‌رود قطعاً از بین بردن انحصار در ابتدای کار مشکلاتی ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: در حال حاضر سینماها با ظرفیت ۵۰ درصد بلیت فروشی می‌کنند که همین امر مقداری کار را سخت‌تر کرده است در مجموع به این سایت سمفا امیدوارم و به نظرم برای سینمای ایران لازم است. من هم موضوعات را رصد می‌کنم و هر مشکلی را ببینم به مسئولان مربوطه گزارش می‌دهم به هر حال به عنوان عضو شواری صنفی مسئولیت داریم و باید این مسایل را گوشزد کنیم تا مرتفع شود.