بایگانی‌ها

10 فیلم برتر پل نیومن از نگاه ایتن هاک

10 فیلم برتر پل نیومن از نگاه ایتن هاک
10 فیلم برتر پل نیومن از نگاه ایتن هاک

دنیای تصویرانلاین-اولین باری که «بیلباردباز»( The Hustler) را تماشا کردم به خاطرم می‌آورم؛ منظورم این است که، تا به حال این اتفاق برای‌تان افتاده؟ ناگهان احساس کنید که نمی‌توانید چیزی را از دست بدهید …؟» گستاخی، شوخ طبعی، انسانیت … نرمی شخصیت پایپر لوری را». عده‌ای جیمز دین را دوست دارندو برخی مارلون براندو را .، اما نیومن واقعی بود. احساسات را به سادگی بروز نمی داد و بابتش تاوان پس می داد. نیومن فریبکار نبود. حتی اگر حقیقت زشت و تلخ بود، او حقیقت را می گفت.

سپس«لوک خوش‌دستCool Hand Luke»را دیدم. به نوعی اولین تجربه من از تماشای فیلمی با موضوع «ناکارآمدی پلیس، سیستم معیوب،شخصیتی همیشه حامی، پیدا کردن حس غرور شخصی و یافتن افتخار میان دزدها بود. اگر جسارت دارید عاشق لوک نشوید. در این فیلم  به ما اشتباهی را عرضه می‌کند که باید با آن معاشرت کنیم!»

به‌ عنوان کسی که در تگزاس بزرگ شده،«هاد»(Hud  ) به قلم لری مک‌مرتری یک اثر کلاسیک محسوب می‌شود. تصاویر، منظره و پل نیومن! چی بهتر از این.  فیلمیک دردسر به سبکی شیرین است.

 

«بوچ کسیدی و ساندنس کیدButch Cassidy And The SundanceKid. ».

بله این هالیوود است. اما شهرت هالیوود بی‌دلیل نیست. 
«بوفالو بیل و سرخپوستان، یا درس تاریخ گاو نشسته » Buffalo Bill and the Indians, or Sitting Bull’s History Lesson. این یک اثر هنری بزرگ است. رابرت آلتمن در اوج است و  درست پس از«نشویل»  ساخت.

فیلم در سال ۱۹۷۶اکران شد. حدس بزنید چه شد؟ هیچ‌کس آن را دوست نداشت (البته در جشنواره فیلم برلین جایزه بهترین فیلم را گرفت). صحنه‌های بین ریئس‌جمهور گارفیلد و شخصیت « گاو نشسته »سرسام‌آور هستند.
«زندگی و روزگار قاضی روی بین The Life And Times Of Judge Roy Bean. »

این فیلم دهن کجی جان هیوستون و نیومن به فیلم‌های وسترن هالیوودی قلابی و حتی وجه ستاره بودن پل نیومن بود.

 

فیلم واقعا دیوانه‌کننده است.خوشحالم که در دنیایی زندگی می کنم که کسی روزگاری برای ساخت چنین فیلمی جرات داشته است. نقش باب بد با بازیاستیسی کیچنیز در نوع خودش جالب است.

«ضربه محکم»(Slap Shot) نوشته نانسی داود.

این فیلم یک خطابه طولانی و شدیدالحن فمینیستی درباره خودخواهی بی‌حدواندازه مردها و حماقت شدید آنهاست. «ضربه محکم» جالب، احمقانه، گستاخانه، بی‌پروا، لجوج و به نوعی بی‌نظیر است. این فیلم در کنار دو فیلم قبلی آثاری هستند که پل نیومن برای شکستن نقاب پل نیومن از آنها استفاده کرد.

«هیچ‌کس احمق نیست Nobody’s Fool» یادداشت لطیف نیومن است و به نوعی بوسه خداحافظی زورکی محسوب می‌شود. 

فیلم‌های زیادی از پل نیومن ارزش بارها تماشا کردن را دارند. 

«بلوز پاریس»(Paris Blues) که در کنار سیدنی پوآتیه نقش آفرینی کرد. نیومن در سال1963 با سیدنی پوآتیه کمپانی تولید فیلم تاسیس کرده بود.

پل نیومن وفارست ویتاکردر«رنگ پول» ساخته مارتین اسکورسیزییکی از بهترین صحنه‌هایی است که تا به حال دیده‌ام. 

عجب، داشتم «حکم The Verdict»را فراموش می کردم. فیلم‌های زیادی هستند که می‌توان از آنها نام برد.