بایگانی‌ها

کیارستمی:کوروساوا و هیچکاک دو فیلمساز محبوب در ایران هستند

کیارستمی:کوروساوا و هیچکاک دو فیلمساز محبوب در ایران هستند
کیارستمی:کوروساوا و هیچکاک دو فیلمساز محبوب در ایران هستند

ارغوان اشتری

دنیای تصویرآنلاین:برای بسیاری از علاقمندان سینما، آکیرا کوروساوا بر قله سینما است، فیلمساز خلاقی که با گذر زمان موقعیت مستحکم‌تری پیدا می‌کند.
 

آکیرا کوروساوا بیش از سی سال فیلمسازی کرد، پیش از فیلمسازی مدتی کوتاهی نقاشی می کرد. به عنوان دستیار کارگردان در کنار کاجیرو یاماموتو فیلمسازی را یاد گرفت.
کوروساوا فیلمسازی است که بر کارگردانان شناخته‌شده‌ای مانند مارتین اسکورسیزی، جرج لوکاس، فرانسیس فورد کاپولا،فدریکو فلینی تاثیرگذاشته است.
:یکی از دیگر فیلمسازانی که کوروساوا بر او تاثیرداشته، عباس کیارستمی است.اما این نکته باید تاکیدشود که این حس تاثیرگذاری مشترک بود.
کیارستمی که از دهه هفتاد میلادی(پنجاه شمسی) فیلمسازی را آغاز کرد با سه گانه کوکر و «طعم گیلاس» به اوج شهرت دست یافت. کیارستمی هیچ‌گاه تحسین خود از کوروساوا را پنهان نکرد و این دایره زمانی کامل شد که او جایزه آکیرا کوروساوا را برای یک عمر دستاورد هنری در سال 2000 گرفت.

کوروساوا درباره کیارستمی گفته بود:« من بر این باورم که فیلم های عباس کیارستمی ، فیلمساز ایرانی فوق العاده هستند. کلمات نمی توانند احساسات من را بیان کنند. من فیلم های او را به شما پیشنهاد می کنم. و بعد متوجه خواهید شد که منظور من چیست ساتیا جیت رای از دنیا رفت و من خیلی ناراحت شدم. اما با تماشای فیلم های کیارستمی ، خدا را شاکرم که اکنون جایگزین خوبی برای او داریم.»

کیارستمی نیز در یک گپ و گفت با کوروساوا چنین گفته بود:« من این شانس را داشتم که مادادیاوی شما را در کن ببینم و شما دو ردیف جلوتر از من نشسته بودید. این یک فرصت عالی بود تا شما و فیلمتان را یک باره ببینم. شاید ندانید که در کشور من چقدر محبوب هستید. هم روشنفکران و هم مردم عادی کارهای شما را دوست دارند. در واقع شما و آلفرد هیچکاک فقید محبوب ترین فیلمسازان خارجی در ایران هستید. یک بار یکی از مقامات صنعت فیلم سازی ایران گفت شما و تارکوفسکی تنها فیلمسازان خارجی هستید که فیلم آنها با نظام ارزشی هنرهای ایرانی تطبیق داشته است. کاش می توانستم لذت دیدار شما را با دیگران در ایران تقسیم کنم. »
کوروساوا در پاسخ به کیارستمی گفته بود که من دوست تارکوفسکی بودم. دوستی ما از یک سفر به مسکو آغاز شد. بیش از یک دهه دو بار برای داوری در جشنواره بین المللی فیلم تهران به ایران دعوت شدم. اما دوست ندارم درباره فیلم ها قضاوت کنم. برای من کار خیلی سختی است.
 

کیارستمی در جایی دیگر به کوروساوا به جمله معروف او اشاره کرد که «فیلم‌ها باید با قلب‌ها ساخته و با قلب‌ها دیده شود.»
و کوروساوا پاسخ مثبت داد و گفت که مردم ژاپن متاسفانه فیلم‌ها را با مغزشان می‌بینند و دنبال نقاط ضعف در فیلم‌ها می گردند.گاهی منتقدان سوالاتی می‌پرسند که من جوابی ندارم برای شان.چون دوران فیلمبرداری درباره این موضوعات فکر نمی‌کنم. . فیلم ها باید بیشتر احساس شوند ، اما در فیلم های اخیر احساسات کمی وجود دارد. »