بایگانی‌ها

پیش بینی آینده سینما

جدایی ناپذیری جرج لوکاس از «جنگ ستارگان»
جدایی ناپذیری جرج لوکاس از «جنگ ستارگان»

هفت سال پیش در نشست دانشگاه کالیفرنیای جنوبی استیون اسپیلبرگ و جرج لوکاس، دو کارگردان مهم معاصر شرکت کردند و به سوال پیش‌بینی شما از آینده سینما چیست، پاسخ دادند. پاسخی که به نظرمی‌رسد،پس از هفت سال درست از آب درآمده است. آنها هفت سال پیش نیز نگاه امیدوارانه به آینده سینما به خصوص سالن‌های سینما نداشتند.

اسپیلبرگ گفته بود:« شما در حال حاضر در نقطه ای هستید كه یك استودیو ترجیح می دهد 250 میلیون دلار در یك فیلم سرمایه گذاری کند که به بالاترین سود برسد،نه اینكه روی یك مجموعه كاملاً جالب ، عمیقاً شخصی – و حتی شاید تاریخی – سرمایه گذاری کند، روی پروژه هایی که در این شرایط دیده نمی شوند زیرا فقط 24 ساعت فرصت(اکران) دارند. »
اسپیلبرگ با اشاره به اینکه چگونه مردم مضمون زده شدند و کمبود وقت در روز دارند گفته بود که سالن‌های سینما برای جلب مخاطب باید با هر سیستم دیگر ارائه دهنده محتوا رقابت کنند. این در سالهای اخیر بیشتر شده است.
« قرار است انفجار داخلی رخ دهد که سه یا چهار یا شاید حتی نیمی از این فیلم‌های پرهزینه به زمین بخورند تا دوباره این الگو تغییر کند.»

پس آن الگوی جدید چه خواهد بود؟ خوب ، لوکاس پیش بینی کرد که آینده سالن‌های نمایش به کنسرت و برنامه های ورزش تعلق خواهد داشت. فیلم های رویدادی مردم را به سالن‌های بزرگی سوق می دهند که در آن جا برای تجربه تماشای چنین فیلم‌های دلارهای بیشتری خرج کنند. چیزی که اخیراً توسط ران هاوارد نیز گفته شده است.

واضح است که لوکاس به آینده سرویس‌های پخش آنلاین اشاره کرد که برنامه اریژینال را انتخاب می کنند و آن را در سیستم خود به نمایش می گذارند و نه در سالن‌های سینماها. او اظهار کرد که فیلم های کوچکتر ، حتی از فیلمسازانی که استعداد گسترده ای دارند ، مانند لینکلن ساخته اسپیلبرگ ، از نوع فیلم‌های هستند که در سرویس های آنلاین پخش خواهند شد.
لوکاس گفت:« من فکر می کنم که در نهایت فیلم‌های مانند لینکلن از بین می روند و در تلویزیون ساخته می‌شوند.»

اسپیلبرگ به لوکاس پاسخ داد: «و برای من تقریبا بود! این اتفاق نزدیک است از HBO بپرسید –به همین نزدیکی! .»

اسپیلبرگ از منتقدان شبکه‌های آنلاین نظیر نتفلیکس در سال‌های اخیر بود است.به خصوص درمورد اهدای جوایز به تولیدات این شبکه‌ها در سال‌های گذشته مخالفت خود را نشان داده است.