بایگانی‌ها

تاریک، درخشان و تکان‌دهنده

تاریک، درخشان و تکان‌دهنده
تاریک، درخشان و تکان‌دهنده

درخشش آلبوم تاریکتراز این می‌خواهی (You want it Darker) فقط چند روز بعد از خبر نوبل گرفتن رفیق قدیمی کوهن، باب دیلن تاییدی دوباره بر عظمت خوانندگان فولک در دهه شصت و هفتاد تحت تاثیر سبک جز و بلوز با آهنگ‌هایی پر از ارجاعات گوناگون به متون مقدس و مذهبی است. هرچند که دیلن بیشتر نمود نابغه‌ای موتزارت‌وار بود که قطعاتی مثل «بازگشت به بزرگراه 61» را در پانزده دقیقه می‌نوشت، اما کوهن نابغه‌ای وسواسی‌ از نوع بتهوون که تنها پنج سال را صرف نوشتن آهنگ «هاله‌لویا» کرد و هنوز هم که هنوز است در اجراهای زنده (که به خاطر سن بالایش کمتر و کمتر می‌شوند) تغییراتی در آهنگ‌هایش ایجاد می‌کند، چرا که به نظرش همچنان ناقص هستند.
آلبوم جدید کوهن که به تهیه‌کنندگی پسرش آدام کوهن بازگشتی مینمی‌مالیستی به قلب موسیقی او است و تمام المان‌هایی که او را در قلب ما جاودانه کرده یکجا دارد: صدای پرخط و خش کوهن، سازبندی ساده و ارجاعات بی‌شمار به مرگ، جهان باقی و نوستالژی دوران گذشته. کوهن دوران جوانی خود را به شاعری و تحت تاثیر اسطوره‌های ادبیاتی مثل لورکا (که اسم دخترش را هم از روی این شاعر اسپانیایی گذاشته) سپری کرده بود، قدرت کلمات را به خوبی می‌شناسد و حالا در آستانه هشتاد و دو سالگی پختگی کلام او بیش از همه به چشم می‌خورد.
متن‌هایی از شاعری آماده‌ی مرگ (مثل جایی که می‌گوید حاضرم پروردگارا)، که انگار دائم در ذهنش نگاهی به دوران طلایی و حسرت تمام عشق‌های تمام شده‌اش را دارد: مخصوصا این نکته که اندکی پیش ماریان ایهلر زنی نروژی که در جوانی با کوهن در ارتباط بود و بسیاری او را الهام بخش آهنگ‌های معروف کوئن از جمله پرنده روی سیم و خداحافظ ماریان می‌دانند به علت سرطان درگذشت و آن طور که توسط اطرافیان ایهلر گفته شد در لحظات آخر حیاتش این آهنگ پرنده روی سیم بوده که برای او پخش شده است.
در زمانه‌ای که موسیقی پاپ پرتمپو، متون عاشقانه گاهی پیش‌پا افتاده و آهنگ‌هایی که قرار است تنها محملی برای ساخت موزیک ویدیویی رنگارنگ و پر از جذابیت‌های جنسی باشند، پیرمرد دلکشسته گیتار به دست با آهنگ‌ دل‌گدازش در مورد مرگ، خدا، تنهایی و نوستالژی عشق‌های قدیمی غنیمتی است برای طرفداران موسیقی. هرچند که در مصاحبه‌ای با نیویورکر کوهن گفته شاید این آخرین آلبومش باشد اماخیلی‌ها امیدوارند که پیرمرد همچنان دلشکستگی‌های انسان مدرن را به ترانه‌هایی ماندگار تبدیل کند.
هم‌زمان با انتشار آلبوم جدید لئونارد کوهن، ترانه‌ی «تاریک‌تر می‌‌خواهی» را می‌توانید با ترجمه فارسی در دنیای تصویر آنلاین بشنوید.