بایگانی‌ها

علی معلم پای «جرم» ایستاد

علی معلم پای «جرم» ایستاد
علی معلم پای «جرم» ایستاد

مجله اندیشه پویا در جدیدترین شماره خود مصاحبه مسعود کیمیایی را با جواد طوسی منتشر کرده است. در بخش‌هایی از این گفت و گو مسعود کیمیایی می‌گوید:
-شما وقتی در تلویزیون می‌بینید که می‌آیند هنوز درباره «فرم و محتوا» حرف می‌زنند، اصلا خیلی تلخ خنده‌ات می‌گیرد. به این جا می‌رسی که چقدر تکرار؟ و چرا این قدر «نقد» تبدیل به کاسبی شده است؟!
این است که با همدیگر سرشاخ و بعد باهم دوست می‌شوند و فقط می‌خواهند زمان و عمر را بگذرانند. به نظرم این شکل و شیوه نقد درباره ادبیات و هنر دورانش به سرآمده. یعنی دیگران طرز نگاه کردن و اسیر شدن که البته اسیر شدن نیست بلکه یک تظاهر تکراری است، زمانش به سرآمده است. این به مسابقه نشستن یکدیگر، این که من می‌دانم و تو نمی‌دانی و من این جوری‌ام و تو این جوری‌ای و..معنی سینما و ادبیات نمی‌فهمی واقعا کودکانه است.»

کیمیایی در بخش دیگری از سخنانش دربرابر این پرسش که در دوران «گوزن‌ها» شما نگرش چپ مستقل نداشتید، پاسخ می‌دهد:«قهرمانت تغییر کرده، آن چپی که می‌گویی تغییر کرده، اعتراض و عدالت تغییر کرده، عدالت در مقابل چی؟ عدالت را چه کسی حجم بهش می‌دهد؟ چه حجمی؟ آیا عدالت به دنبال حقیقت است؟ آیا حقیقت آن جایی ایستاده که همه به یک اندازه نگاهش می‌کنند؟…

-در بخش دیگری از صحبت‌هایش کیمیایی در واکنش نسبت به این نظر آقای طوسی که به فیلم «سرب» واکنش بهتری داشتند، چنین می‌گوید:«سرب به وقت فیلم نوشت نامش هاگانا بود، ولی تغییراتی کرد، با فیلم چه کردند؟ فیلمبرداری، بازی بازیگران، تحقیق‌های واقعی و عمیق، موسیقی چقدر به درستی دیده شد؟ نام گیتی پاشایی را به نام آهنگساز از تیتراژ حذف کردند. حالا همان‌ها- یکدیگر را می‌شناسیم- آن را بهترین فیلم این سال‍‌ها می‌دانند! با دندان مار به وقت نمایش چه کردند؟ … این برخورد سرد شامل حال گروهبان هم شد… درود به علی معلم. درود به روح بی‌گناه و وسیعش. برای فیلم جرم اگر نبود و نمی‌ایستاد، آن فیلم هم رفته بود لای دست
فیلم‌های دیگر.»/منبع:اندیشه پویا