بایگانی‌ها

باغ شیشه‌ای را به سفارش کارگزار پل نیومن ساختم

باغ شیشه‌ای را به سفارش کارگزار پل نیومن ساختم
باغ شیشه‌ای را به سفارش کارگزار پل نیومن ساختم

بخشی از خاطرات بهمن فرمان آرا در کتاب جدیدی که نشر چشمه درباره دوران کاری او منتشر کرده است :

اولین فیلمی که در لس‌آنجلس تهیه کردیم باغ‌وحش شیشه‌ای بود. پُل نیومن نمایش‌نامه‌ی مشهورِ تنسی ویلیامز را دوبار با بازی جوآن وودوارد، همسرش، روی صحنه‌ی تئاتر برده بود. حالا می‌خواست نسخه‌ی سینمایی‌اش را هم بسازد. قبل از این هم فیلم ساخته بود؛ هر چند شهرتش بیش‌تر به خاطر بازی‌های درخشانش بود. کارگزارِ پُل نیومن پیشنهاد کرد باغ‌وحش شیشه‌ای را ما تهیه کنیم. پول زیادی نداشتیم. اولِ راه بودیم. با هزاربار پایین‌وبالا کردن عوامل و چیزهای دیگر رسیدیم به چهارمیلیون دلار.
.
.

پُل نیومن گفته بود دست به ترکیب بازیگران و باقی عواملش نمی‌زند. فیلم‌نامه عملاً همان نمایش‌نامه‌ی تنسی ویلیامز بود. لازم نبود تغییر زیادی در آن بدهد. غیر از جوآن وودواردْ جان مالکوویچ، کارن آلن و جیمز ناتن هم قرار بود در فیلم بازی کنند که قبلاً در اجرای صحنه‌ای باغ‌وحش شیشه‌ای هم بودند. برای فیلم‌برداری هم از اول با مایکل بالهاوس حرف زده بود که فیلم‌بردار شاخصی بود. ظاهراً سر صحنه‌ی رنگِ پول اسکورسیزی با هم آشنا شده بودند.
.
بالهاوس بعداً کارهای دیگر اسکورسیزی را هم فیلم‌برداری کرد؛ آخرین وسوسه‌ی مسیح، رفقای خوب، عصر معصومیت، دارودسته‌های نیویورکی و رفتگان. برای موسیقی متن هم با هنری مانچینی قرار گذاشته بود که خیلی‌ها با موسیقی صبحانه در تیفانی، مجموعه‌فیلم‌های پلنگ صورتی و پارتی می‌شناختندش. نیومن می‌خواست فیلم را در قالبِ یک تئاتر بسازد. دکور بزرگی ساختند و قرار شد دوربین از این دکور بیرون نیاید. واقعاً هم نیامد.