بایگانی‌ها

نمایش «کودتای 53» برای اعضای آکادمی علوم و هنر سینمایی

خورشید در فهرست کوتاه اسکار
خورشید در فهرست کوتاه اسکار

روز چهارشنبه تعداد فیلم‌هایی که برای رای دهندگان آکادمی علوم و هنر سینمایی (اسکار) به نمایش درآمد، به رقم 200 عدد رسید. این یعنی مبلغ 2.5 میلیون دلار به صندوق آکادمی علوم و هنر سینمایی واریز شد چراکه تهیه کنندگان هر فیلم برای نمایش تولیدشان در «اتاق نمایش» ویژه اعضای آکادمی باید مبلغ 12.500 دلار بپردازند.
.
«تنت» ساخته کریستفر نولان هنوز برای اعضای آکادمی علوم و هنر سینمایی به نمایش درنیامده است.اما فیلم‌هایی جدیدی مانند «کاپون» ساخته جاش ترنک، «چیزهای کوچک» به کارگردانی جانی لی هنکاک، «چری» ساخته برادران روسو و… برای اعضای آکادمی به نمایش درآمد.
.
یکی از این فیلم‌ها که برای اعضای آکادمی علوم و هنر سینمایی به نمایش درخواهد آمد، مستند «کودتای 53» ساخته تقی امیرانی است.
در فهرست بلندی که ددلاین برای شاخه‌های بهترین مستند، فیلم بین المللی وانیمیشن منتشر کرده است، در بخش بهترین فیلم خارجی از ایران نام «خورشید» ساخته مجید مجیدی به چشم می‌خورد.

«خورشید» ساخته مجید مجیدی باید در بخش فیلم بین المللی با نود و دو فیلم دیگر رقابت کند .امسال پانزده فیلم برای فهرست کوتاه اولیه بخش بهترین فیلم بین المللی اعلام خواهد شد در حالی که سالهای گذشته این فهرست ده تایی بود و در نهایت پنج نامزد نهایی اعلام می شدند.

در میان 93 فیلم واجد شرایط، «خورشید» با رقبای مطرحی رقابت می‎کند از جمله «رفقای عزیز!» ساخته آندری کونچالوفسکی از روسیه،«کجا می روی، آیدا؟» از بوسنی و هرزگوین، «یک دور دیگر» ساخته توماس وینتربرگ از دانمارک،«نوترنو» ساخته جیانفرانکو رزی از ایتالیا.

«غزه عشق من » از کشور فلسطین نیز واجد شرایط شناخته شده.

در بخش بهترین انیمیشن بلند 27 عنوان واجد شرایط است که مشهورترین و محبوبترین آنها عبارتند از «روح»محصول پیکسار، «وولف واکرز»؛«به پیش»، «شان گوسفنده»،«تور جهانی ترول ها».

در بخش مستند بلند «کودتای 53» از ایران واجد شرایط شناخته شده و مستند «نسرین» با موضوع نسرین ستوده نیز که سوژه مستند یک ایرانی است هم واجد شرایط است.در مجموع ۲۳۸ عنوان فیلم در این بخش شرایط رقابت در اسکار را دارند.