بایگانی‌ها

هانیبال لکتر رو توی سرت نمی‌خوای..

هانیبال لکتر رو توی سرت نمی‌خوای..
هانیبال لکتر رو توی سرت نمی‌خوای..

 

-سکوت بره ها 30 سال پیش در سالن‌های سینماها اکران شد.

-سکوت بر‌ه‌ها، فیلمی کم‌هزینه بود که با استقبال گسترده منتقدان و موفقیت در گیشه روبرو شد.

-این تأثیرات ماندگار در هالیوود ادامه دارد.

“باور کن ، هانیبال لکتر را توی سرت نمی‌خوای.” این هشدار مامور اف بی آی جون کرافورد به کلاریس استرلینگ و تماشاگران در آغاز فیلم برنده اسکار جاناتان دمی «سکوت بره‌ها» است.

سی سال بعد ، شرور جذاب و هیولا، دکتر هانیبال لکتر ، در ذهن مخاطبان مدرن هنوز تازه باقی مانده است.

 

«سکوت بره‌ها »اولین فیلمی نیست که ما را به ذهن پیچیده دکتر لکتر به سفر می‌برد و مطمئنا آخرین فیلم هم نخواهد بود. «سکوت بره‌ها» براساس رمان توماس هریس به همین نام ساخته شده است ، كه در واقع دومین كتابی بود كه او با محور این قاتل زنجیره ای جنایتکار و سرگرم كننده‌ نوشت .کتاب اول «اژدهای سرخ» بود.

«سکوت بره ها» با بازی جودی فاستر در نقش کلاریس و آنتونی هاپکینز در نقش دکتر لکتر ، به سرعت ذهن علاقه مندان به سینما را تسخیر کرد.

 

رابرت تامپسون استاد دانشگاه سیراکیوز و متخصص فرهنگ عامه درباره تماشای فیلم سکوت بره‌ها در سینما می‌گوید:«وقتی به فیلم هایی که در سینماها دیده ام فکر می کنم ، تعداد کم شان نگران کننده است .من با این فکر که یک فیلم سینمایی دیده ام که با آن احساس نزدیکی داشتم  سالن سینما را ترک کردم.  معمولاً هنگام ترک سالن سینما چنین حسی را ندارم.»

این فیلم در روز پنجشنبه-چهاردهم فوریه یا روز ولنتاین- با فروش 1.4 میلیون دلار فروش بلیط در داخل کشور آمریکا آغاز شد. طبق داده های Comscore ، در پایان آخر هفته ، 11.6 میلیون دلار فروخت.

 

پاول درگارابدیان ، تحلیلگر ارشد رسانه در Comscore ، توضیح داد: و این فروش برای نمایش در کمتر از 1500 سالن سینما بود ، که در مقایسه با اکران گسترده امروزی که اغلب در 5400 سالن سینماست ، رقم  نسبتاً کمی است.

اکران «سکوت بره‌ها» ، به مدت هشت ماه ادامه داشت و بیش از 130.7 میلیون دلار در ایالات متحده و کانادا و در مجموع 275 میلیون دلار در سراسر جهان فروخت.

اگرچه «سکوت بره‌ها» اولین فیلم ترسناک نامزد جوایز اسکار نبود ، اما اولین فیلم ژانر ترسناک بود که برنده جوایز اصلی اسکار شد. در حقیقت ، «سکوت بره ها»  جوایز اسکار 1992 را درو کرد و به سومین فیلم تاریخ اسکار تبدیل شد که جوایز بهترین فیلم ، بهترین کارگردان ، بهترین بازیگر ، بهترین بازیگر زن و بهترین فیلمنامه اقتباسی را گرفت.

«در یک شب اتفاق افتاد» و «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» تنها دو فیلمی بودند که پیش از «سکوت بره‌ها» توانستند تمامی این جوایز اسکار را در یک شب برنده شوند.

در حالی که ژانر ترسناک اغلب مترادف با خون ، خونریزی وسلاخی و ترس است ، در واقع  این ژانر کمی گسترده تر و ظریف تر است. به طور کلی ، ژانر ترسناک هر نوع داستان پردازی را دربرمی گیرد که هدف آن ترساندن ، شوک دادن یا ایجاد ترس و وحشت در مخاطب باشد..

فیلم ترسناک می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. برای مثال «سکوت بره ها» علاوه بر اینکه یک فیلم ترسناک است ، یک تریلر روانشناختی است. 

بیشتر موفقیت «سکوت بره ها» مدیون جاناتان دمی است. فیلمسازی که زیر نظر راجر کورمن افسانه‌ای فیلمسازی را آموخت ، حداقل در دو سوم ابتدایی فیلم با شدت زیاد یقه تماشاگر را می‌گیرد و برای ایجاد رعب و وحشت در بینندگان ، از نماهای نزدیک، تدوین سریع و شرح ماجرا بهره می‌جوید.

«سکوت بره‌ها» دری را برای دیگر  فیلمسازان گشود تا قهرمانان و ضدقهرمانان غیرسنتی  و غیرمتداول را در فیلم‌ها و سریال‌های‌شان ارائه بدهند.