بایگانی‌ها

نیمه پنهان ماه

نیمه پنهان ماه
نیمه پنهان ماه

 

نوشته و گردآوری:ا.ا

دنیای تصویرآنلاین-از سابرینا ، تا الیزا دولیتل و هالی گولایتلی ، پشت شخصیت هایی محبوبی که همه می شناسند ،آدری هپبرن شخصیتی بسیار مخفی داشت. در مستند آدری ساخته هلنا کوآن ، پرده از زندگی این بازیگر زن افسانه ای برداشته می‌شود.

 

این مستند اندیشمندانه  درباره یکی از بزرگترین ستارگان مد و هالیوود ، است و فیلم‌های دیده نشده از زندگی آدری را نشان می دهد و زن پشت این شمایل را به نمایش می گذارد.هلنا کوآن،26 ساله دوسال گذشته راسرگرم ساخت و تدوین مستند «ادری» بوده  که از 30 نوامبر اکران جهانی می‌شود.مستند «آدری» حاوی نکات و ویژگی‌هایی است که در ادامه به آن می‌پردازیم:

مصاحبه‌های صمیمی

 

هلنا کوآن به جای بسنده کردن به حقایقی که از پیش برای همه آشنا بوده ، به لطف صحبت های یکی از نزدیکان آدری هپبورن(شان فرر، پسر اول او) وارد زندگی شخصی هپبورن می شود. شان به ویژه به دوران کودکی خود در هلند و لندن و همچنین زندگی خود در طول جنگ و پس از آن اشاره می‌کند. هلنا کوآن از کلر وایت کلر، مدیر خلاقیت برند ژیوانشی نیز برای صحبت در مورد این بازیگر دعوت می‌کند. مدیر خلاقیت پیشین ژیوانشی ، دانسته های فراوانی در مورد بایگانی خانه مد ژیوانشی و همکاری آدری با اوبر دو ژیوانشی دارد. هلنا کوآن همچنین با جان لورینگ ، طراح تیفانی ، در مورد رابطه مداوم این بازیگر با این برند جواهرات مصاحبه کرده است.

 

عکس‌های آرشیوی

از قحطی در زمان جنگ تا اسکار برای «تعطیلات رومی» در سال 1953 ، این مستند همه مهمترین وقایع زندگی آدری هپبورن را پوشش می دهد. برای ورود بیشتر به دنیای او ، هلنا کوآن توانست مستقیماً از بایگانی های خانواده به تصاویری دیده نشده دسترسی پیدا کند. در حالی که مستندهای فراوانی درباره محبوب ترین بازیگر زن تاریخ سینما قبلاً ساخته شده ، این فیلم نوید سویه دیگری از شخصیت آدری را می دهد که عموم مردم به آن عادت ندارند. به طور خاص ، می فهمیم که تروماهای دوران جوانی بازدارنده آدری بوده و زندگی ایده آلی را که مدتها به او نسبت داده می‌شد ، نداشته. دوران کودکی تنهایِ او بر رابطه اش با مردان و انتخاب نقش در سینما تأثیر گذاشت.

رویای یک بالرین

 

پس از حمله نازی ها به بخشی از اروپا ، رویاهای بالرین شدن  آدری هپبورن دود شده و به هوا می‌رود. با این حال ، اشتیاق او به رقص هرگز او را رها نکرد ، حتی در سینما که در سال 1957 به حرکات رقص فرد آستر در فیلم «مضحک روی» با رقص پاسخ داد. برای نقطه گذاری فصل های مختلف مستند ، هلنا کوآن از وین مک گرگور،طراح حرکت درخواست کرد تا با کمک سه بالرین چندین سکانس بسازد تا بخش های مختلف زندگی آدری هپبرن را نشان بدهد. این سه بالرین کایرا مور ، فرانچسکا هایوارد و الساندرا فری نام داشتند. هلنا کوآن توضیح می دهد: «رقص چشم انداز احساسی آدری را بزرگ جلوه می‌دهد و احساس درام و تئاتر را در فیلم و همچنین یک زبان بصری غنی که هنوز در مستند استفاده نشده  ، به فیلم می بخشد. »

 

 

 

فقدان عشق

                   

 

در بخشی از مستند نوه‌ی آدری، اما فرر-با موهای کوتاهی که به لحاظ ظاهری شباهتی هم به مادربزرگش ندارد- رو به دوربین می‌گوید:« بابام بزرگترین راز ناگفته ادری رو بهم گفته که او غمگین بود.» و با بغض و همدلی جملات را ادامه می‌دهد:«می‌دونید وقتی بهش فکر می‌کنم واقعا ناراحت می‌شم…دوست داشتنی ترین زن دنیا، خودش کمبود عشق داشت.» اما فرر  به سویه تاریک شخصیت ادری هپبرن اشاره می‌کند و برای کارگردان مستند اهمیت داشت تا “مهمترین راز  درباره آدری هپبورن این است که او بسیار غمگین بود.”  برای کارگردان ، نشان دادن تضاد بین تصویر رسانه ها از مشهورترین بازیگر جهان و واقعیت زندگی روزمره او مهم بود.

کوآن می‌گوید:«او نمونه‌ای از کمال و زیبایی شناخته می شود ، اما مستند آدری در مورد نشان دادن شخصیتی زیر این لایه ظاهری بود. او از ناامنی های فراوانی درمورد ظاهر خودش و مردان رنج می برد و شنیدن رابطه او با مردان، رابطه او با پدرش و مشکلات جدی ناشی  از رها شدنش توسط پدر  و جزئیات زندگی شخصی آدری بسیار عجیب بود. برای شخصی که همیشه خیلی تودار بوده چنین مشکلاتی پیچیده است. فقدان عشق در زندگی او بعدها  باعث متوقف شدن کارنامه هنری آدری می‌شود  تا تمرکزش را روی کودکان و یونیسف بگذارد.»

 

در جستجوی پدر

وقتی پدر و مادر آدری از هم جدا شدند او فقط شش سال داشت. اما جوزف روستون به جای دیدار با دخترش هر چه زودتر ، از این فرصت استفاده  و خود را از زندگی آدری محو می‌کند. آدری هپبورن نتوانست ترک شدن توسط پدری که او را تحسین می کرد تحمل کند.. این فیلم نگاهی دارد به تلاش آدری برای دیدار و جستجو ی پدرش و شرایط عجیب جوزف روستون که به نخبگان فاشیست انگلیس پیوسته بود. دیدار سرد و ناامیدکننده ای که آدری هپبورن را تلخ کرد و آزرد.