بایگانی‌ها

جین فاندا:داستان‌ها مردم را متحول می‌کنند

تحول در گلدن گلوب
تحول در گلدن گلوب

 

بهترین سخنرانی مراسم گلدن گلوب 2021  که به یک مسابقه فوتبال بی تماشاگر می مانست به جین فاندا تعلق داشت که علاوه بر بازیگری، یک فعال اجتماعی  است و جایزه یک عمر دستاورد هنری سیسیل ب. دمیل را دریافت کرد.  

 

او در سخنرانی نسبتا بلندی چنین گفت:

«با تشکر از همه اعضای  مطبوعات خارجی هالیوود من برای دریافت این تجلیل بسیار تحت تأثیر قرار گرفته ام. متشکرم.

“می دانید ، ما جامعه ی از داستان گویان هستیم ، نیستیم؟ و در مواقع ناآرامی و بحرانی مانند چنین مواقعی ، داستان گویی همیشه ضروری بوده است. می بینید که داستان ها راهی دارند که –  می توانند قلب و ذهن ما را تغییر دهند. آنها می توانند به ما کمک کنند تا یکدیگر را در پرتو جدید ببینیم ، همدلی دارند که تشخیص بدهیم ،با وجود همه جور تنوع ،در قدم اول انسان هستیم ، درست است؟ من در زندگی طولانی خود تنوع زیادی دیده ام و گاهی اوقات درک برخی از افراد که با آنها روبه رو شده ام، چالش برانگیز بوده. اما به ناچار ، اگر قلبم باز باشد و زیر لایه سطحی را نگاه کنم ، خویشاوندی احساس می کنم.

 

“به همین دلیل است که همه شبکه های بزرگ ادراکی(معنوی) – بودا ،(حضرت) محمد ، عیسی ، لائوتسه ، همه آنها با ما در قالب داستانها و شعرها و استعاره سخن می گویند. از آنجا که قالب غیرخطی ، غیرفکری، هنری هستند ، با فرکانس دیگری صحبت می کنند. آنها انرژی جدیدی تولید می کنند که می تواند ما را به لرزه درآورد تا قلب خودمان را بگشاییم و به سیستم دفاعی ما نفوذ کند ، بنابراین ما می توانیم آنچه را که ممکن است از دیدن و شنیدن اش ترسیده باشیم، ببینیم و بشنویم.

 

“همین امسال  فیلم سرزمین آواره‌ها به من کمک کرد تا به آواره گان در میان ما عشق بورزم و فیلم میناری چشمم را به تجربه مهاجرانی گشود که با واقعیت های زندگی در یک سرزمین جدید دست و پنجه نرم می‌کنند ،و یهودا و مسیح سیاه ، تبر کوچک ، “ایالات متحده در برابر بیلی هالیدی ،  بلک باتم ما رنی و “یک شب در میامی” و دیگر فیلم ها حس همدلی من نسبت به معنای سیاه بودن را عمیق تر کرده است. رامی به من کمک کرد احساس مسلمان  آمریکایی بودن را بدانم.

مجموعه من می توانم نابودت کنم به من آموخته که خشونت جنسی را به روشی کاملاً جدید در نظر بگیرم. مستند “All In” به ما یادآوری می کند که دموکراسی ما چقدر شکننده است و ما را به جنگ برای حفظ آن فرا می خواند   و  “زندگی در سیاره ما” به ما نشان می دهد که سیاره آبی کوچک مان تا چه اندازه شکننده است و بهمان برای نجاتش و نجات خودمان الهام می دهد.

داستانها. واقعاً می توانند مردم را متحول کنند.

اما داستانی وجود دارد که ما از دیدن و شنیدن درباره خودمان در این صنعت ترسیده ایم. داستانی که به چه صداهای  احترام می گذاریم و ارزش می بخشیم و آنها را می سازیم. این در مورد افرادی است که به آنها میز داده اند و چه کسی از این اتاق های که تصمیم گیری در آنجا انجام می شود بیرون نگه داشته می شود. این همه ما هستیم ، از جمله همه گروه هایی که تصمیم می گیرند چه کسی استخدام شود  و چه فیلمی ساخته شود و چه کسی جایزه می گیرد. بیایید همه ما تلاش کنیم تا  این چادر را گسترش دهیم ، به طوری که همه  به شهرت برسند و داستان همه، فرصتی برای دیدن و شنیدن شدن داشته باشد.

“منظور من این است که عمل به این کار صرفاً به معنای آگاهی از تصدیق واقعیت است ، همگام بودن با تنوعی است که  در حال پدیدار شدن است به دلیل همه کسانی که در گذشته راهپیمایی کردند و جنگیدند و کسانی که امروز باتوم را برداشتند، دارد اتفاق می افتد. از این گذشته ، هنر همیشه فقط با تاریخ همگام نبوده بلکه راهگشا بوده است. پس بیایید لیدر باشیم. بسیارخوب؟ متشکرم. خیلی ممنونم.