بایگانی‌ها

شاهین پرهامی سینماگر درگذشت

شاهین پرهامی سینماگر درگذشت
شاهین پرهامی سینماگر درگذشت

پیکر شاهین پرهامی، سینماگر ایرانی-کانادایی که بر اثر سرطان خون در گذشت، در شهر مونترال کبک به خاک سپرده خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین شاهین پرهامی، کارگردان، نویسنده، تدوینگر و فیلمبردار ایرانی-کانادایی، در سن ۵۳ سالگی بر اثر سرطان خون در مونترالِ کبک درگذشت.

شهرت این هنرمند، بیشتر به‌خاطر کار در مستندهای «داستان امین» (۱۳۸۹) و «شهرزاد» (۱۳۹۴) است.

پرهامی در ۲۱ خرداد ۱۳۴۶ در شیراز متولد شد و در سال ۱۳۶۷ به کانادا مهاجرت کرد و در آن‌جا ابتدا در دانشگاه کارلتون در اتاوا در رشته فیلم تحصیل کرد و بعداً موفق به کسب مدرک لیسانس در تولید فیلم از دانشگاه کنکوردیا در مونترال شد.

او یک کارگردان همه کاره و استودیویی یک نفره بود که مسئولیت فیلمبرداری، نویسندگی، تدوین و طراحی صدا در بیشتر پروژه‌هایش را خود بر عهده شد. پرهامی، فعالیت سینمایی خود را با سه‌گانه  «ناسوت» (۱۳۷۶)، «لاهوت» (۱۳۷۷) و «جبروت» (۱۳۸۲) آغاز کرد.

پرهامی در فیلم‌های «اکراستیک» متخصص بود که کارهای هنرمندان برجسته در رسانه‌هایی مانند موسیقی، بازیگری، مجسمه سازی، نقاشی، ادبیات و … را برجسته می‌کند.

فیلم‌های تحسین شده پرهامی، در دانشگاه‌ها، گالری‌ها و اماکن برجسته بین‌المللی از جمله جشنواره فیلم بوسان، تسالونیکی، مسکو، هات داک، جشنواره جهانی فیلم مونترال، جشنواره فیلم دیاسپورا، سینمای جدید مونترال، جشنواره بین‌المللی فیلم مستند جی-هلاوا و جشنواره فیلم‌های آمریکایی-آسیایی سانفرانسیسکو به نمایش درآمده بودند.

پیکر شاهین پرهامی در مونترال به خاک سپرده خواهد شد و به‌علت همه‌گیری کرونا، مراسمی هم برگزار نمی‌شود و هزینه آن صرف نیازمندان خواهد شد. اما به‌زودی، مراسم یادبودی به صورت مجازی برای بزرگداشت این هنرمند، برگزار خواهد شد.