بایگانی‌ها

دونالد ساترلند درگذشت/ واکنش هنرمندان به درگذشت او

دونالد ساترلند در 88 سالگی چشم از جهان فروبست
دونالد ساترلند بازیگر کانادایی که در فیلم‌هایی مانند «بازی‌های گرسنگی»، «کلوت» ، «حالا نگاه نکن»، «مردم معمولی»و «مش» ایفای نقش کرده بود، در شهر میامی در سن هشتاد و هشت سالگی پس از دوره طولانی بیماری درگذشت.

او بازیگری با نیم قرن تجربه و برنده جوایز گلدن گلوب و امی بود که در سال 2017 جایزه اسکار افتخاری دریافت کرد و نقش‌های متنوعی از آنتاگونیست گرفته تا تبهکاران و عاشق‌پیشه را در این سال‌ها ایفا کرده بود. او با نقش مکمل پرزیدنت که در چندگانه «بازی‌های گرسنگی» در ده سال گذشته بازی کرد به کارنامه پربار خود افزود. او در سریال‌های تلویزیونی مانند Lawmen: Bass Reeves و «شنا با کوسه‌ها»، «فروپاشی/Undoing»، و در فیلم‌هایی مانند «به‌سوی ستارگان» و «نارنجی سوخته/Burnt-Orange Heresy» مقابل دوربین رفت.پس از اعلام خبر درگذشت دونالد ساترلند، بازیگر فیلم‌های «مش»، «بازی‌های گرسنگی»، «کلوت» در سن هشتاد و هشت سالگی و پس از مدتی طولانی بیماری، هالیوود به سوگ او نشست و بسیاری از هنرمندان، همکاران و کارگردانان از ساترلند گفتند. او بیش از 200 فیلم و سریال در کارنامه خود داشت. کارنامه‌ی که 60 سال را در برمی‌گرفت. کیفر ساترلند، پسر بازیگر دونالد او را یکی از مهم‌ترین بازیگران تاریخ سینما خواند.

🔹هلن میرن که کنار دونالد در «جستجوگر اوقات فراغت»(2017) بازی کرده بود نوشت:« دونالد ساترلند یکی از باهوش‌ترین بازیگرانی بود که من همکاری داشتم. او ذهن پرسشگری فوق‌العاده‌ و آگاهی زیادی در زمینه‌های مختلف داشت. دونالد این هوش عالی را با حساسیتی عمیق و جدیت در مورد شغلش به عنوان بازیگر ترکیب می‌کرد. همه اینها او را به اسطوره سینما تبدیل کرد. او همکار من بود و دوست من شد. دلم برای حضورش در این دنیا تنگ خواهد شد.» ادگار رایت، کارگردان و فیلمنامه‌نویس در شبکه مجازی توئیتر سابق یا همان X به ستایش از میراثی که ساترلند در سینما و تلویزیون به جا گذاشته، پرداخت.« روحت در آرامش دونالد ساترلند بزرگ، یکی از بازیگران محبوب با حضوری همیشه جذاب روی پرده بود. او در دوتا از فیلم‌های بسیار محبوبم که الهام بخشم بوده- حالا نگاه نکن و حمله جسددزدها- ایفای نقش کرده. اما این دو فیلم تنها بخش کوچکی از میراث کارنامه اوست….»

🔹ران هاوارد نوشت:« من سعادت داشتم که او را در بازافروختگی/Backdraft کارگردانی کنم. یکی از باهوش ترین، جالب ترین و جذاب ترین بازیگران تاریخ سینما. با کارنامه باورنکردنی، جسارت در نوآوری و فداکاری که در خدمت به داستان و مخاطب در بالاترین سطح بود.» مت ریوز کارگردان «بتمن» دونالد ساترلند را یکی از بهترین‌های تاریخ سینما توصیف کرد. راب لو- بازیگر- نوشت که ما امروز یکی از بزرگترین بازیگران مان را از دست دادیم. من این افتخار را داشتم که با او سال‌ها پیش همکاری کنم. من هرگز کاریزما و توانایی‌های او را از یاد نخواهم برد. اگر مسترکلاسی در بازیگری را می‌خواهید، بازی ساترلند را در «مردم عادی» تماشا کنید. شریک غم کیفر ساترلند هستم.»