بایگانی‌ها

قربانی دخالت استودیوها

دیوید لینچ می‌گوید به طور تدریجی به دلیل دخالت‌های استودیو در دوران ساخت «تلماسه» شکست خورد. «تلماسه» ساخته دیوید لینچ یکی از مشهورترین فیلم‌های شکست‌خورده در هالیوود است. از نگاه بسیاری از کارشناسان بدترین فیلم لینچ است. عده‌ای «تلماسه» را غیرقابل‌دیدن می‌دانند. فیلم 137 دقیقه است. «تلماسه» در دوران خودش کاملا شکست خورد. اما لینچ روی پروژه کنترلی از جنبه خلاقیت نداشت. به همین دلیل از استودیو خواسته بود نامش را به کل از تیتراژ این فیلم حذف کنند. متاسفانه درخواست لینچ را نپذیرفتند. و «تلماسه» در کارنامه کاری لینچ باقی ماند.

🔹در مصاحبه تازه دیوید لینچ اشاره می‌کند که تجربه «تلماسه» به یکی از اشتباهات او تبدیل شد و به لینچ بزرگترین درس کارنامه او را یاد داد. لینچ می‌گوید:« در مورد فیلم من تلماسه، از قبل می‌دانستم که باید حق تدوین نهایی را کارگردان داشته باشد پیش از آنکه قرار داد ساخت فیلمی را امضا کند. من فکر می‌کردم همه چیز روبه‌راه است و حق تدوین نهایی را در قرارداد ذکر نکردم. و همانطور که می‌دانید، تلماسه فیلمی نبود که من بخواهم بسازم. چون حرف آخر را من نزدم. بنابراین درسی بود که یاد گرفتم. حالا دیگر راهی نداشتم. چرا کارگردانی باید سه سال از عمرش را برای پروژه‌ای بگذارد که مال او نیست؟چرا؟ چرا باید این کار را انجام بدهد؟ من به طور تدریجی شکست خوردم. و اشتباه من بود که آگاه نبودم باید این نکته را در قراردادم قید کنم.»

🔹براساس گزارش‌های عوامل فنی و بازیگران همه تدوین سه ساعته لینچ از «تلماسه» را دوست داشتند.اما متاسفانه تهیه‌کننده دینو د لارنتیس فیلم را تدوین دوباره کرد. لینچ در مصاحبه با کایه‌دو سینما اخیرا گفت که تجربه تلخ ساخت «تلماسه» را هنوز احساس می‌کند و تمایلی ندارد که نسخه دنی ویلنوو را تماشا کند. «من هرگز آن را تماشا نمی‌کنم و حتی نمی‌خواهم شما این درخواست را از من داشته باشید که نسخه دنی ویلنوو را تماشا کنم.»