بایگانی‌ها

معضل بی‌تفاوتی/ صحبت‌های کریشتف کیشلوفسکی

استنلی کوبریک روزگاری گفته بود که ده فرمان بهترین فیلم(مجموعه فیلمی)است که پس از سالها دیده و ایکاش او آن را ساخته بود.کریشتف کیشلوفسکی عمرطولانی نداشت. متولد ۲۷ ژوئن ۱۹۴۱ در ورشو بود و ۱۳ مارس ۱۹۹۶ در ورشو روی در نقاب خاک کشید. با آنکه در دوران زندگانی هیچگاه جوایز بی شماری نبرد اما برای عاشقان سینما نامی ماندگار شد.

مجموعه کوتاه «ده فرمان» را براساس ده فرمان حضرت موسی برای تلویزیون لهستان ساخت. «زندگی دوگانه ورونیک»، «فیلمی کوتاه درباره کشتن»، «فیلمی کوتاه درباره عشق»، «شانس کور»، سه گانه آبی،سفید،قرمز از فیلم‌های مشهورتر اوست. در بیستمین سالمرگ او مجموعه «ده فرمان» به فرمت ۴k مرمت و عرضه شد. کرایتریون پیشتر نسخه‌های با کیفیت فیلم‌های فرانسوی زبان او را منتشر کرده بود. کمی بعدتر فیلم‌های لهستانی زبان او را نیز کرایتریون ارایه داد.

او درباره حفظ تعادل خوش‍‌بینی و بدبینی در روایت «ده فرمان» گفته است:«همیشه تلاش کردم پایان فیلم را به طریقی خلق کنم که قهرمانان با پایان داستان باهوش‌تر و داناتر شده باشند. چیزکی فهمیده باشند یا با دیگری انسانی‌تر برخورد کنند. احساس می‌کنم این واقعیت که ما نسبت به دیگران به شدت بی‌تفاوت هسیتم معضل اساسی پایان قرن بیستم است.»

فیلم‌های کیشلوفسکی به شکل ویژه‌ای به ریتم‌های اجتماعی و فرهنگی زندگی لهستانی می‌پردازند. آیا زندگی در لهستان از جنبه دراماتیک متقاوت از مثلا زندگی فرانسوی یا آلمانی‌هاست؟ کیشلوفسکی عقیده داشت:« لهستان کشور وحشتناکی است. حیران‌ام که می‌توانیم تحملش کنیم. من زندگی نسبتا راحتی دارم چون می‌توانم دور دنیا سفر بروم. لهستان کشور مردمی در رنج است که زندگی بسیار سختی دارند. درعوض این زندگی بسیار الهام‌بخش است. سختی زندگی روزانه همه را بی‌نهایت عصبی کرده است. ما زیاد اذیت می‌شویم مانند آدمی که که از یکسری پله سقوط می‌کند و همه چیزی آزارش می‌دهد.هر روز از پله های زیادی سقوط می‌کنیم و همه چیز بی‌نهایت پیچیده است. همیشه با حقارت دست به گریبان ایم. همیشه احساس می‌کنیم در کشوری با قوانین بد زندگی می‌کنیم و چیزی نیست که دوستش داشته باشیم. متعاقبا به هر نوع درد دیگری حساس هستیم. کمی شبیه شکاف خوردن لایه بیرونی پوست است. هر نوع لمسی دردناک می‌شود حتی اگر لمسی از نوع مهرورزی باشد.»
کریشتف کیشلوفسکی اگر زنده بود امروز هشتاد و سه ساله می‌شد.