بایگانی‌ها

یکی از ستارگان موج نوی اروپا درگذشت

▪️آنوک امه، ستاره فیلم‌هایی مانند «زندگی شیرین»، «یک مرد و یک زن» در سن نود و دو سالگی درگذشت. امه ستاره فرانسوی موج نوی اروپایی فیلم‌هایی مانند «زندگی شیرین» و «یک مرد و یک زن» بود. دخترش امانوئل پاپاتاکیس خبر را در فضای مجازی اعلام کرد.

🔹آنوک در اواخر دهه چهل میلادی به سینما پیوست با مجموعه‌ای از فیلم‌های موفق در دهه شصت وهمکاری با فیلمسازان مهم آن دوران-فدریکو فلینی، ژاک دمی- به موفقیت دست پیدا کرد. یکی از مهم‌ترین فیلم‌های او «یک مرد و یک زن» است که مقابل ژان- لوئی ترنتینیان ظاهر شد. فیلمی که سال 1966 به نمایش عمومی درآمد، جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را گرفت و برای آنوک امه نامزدی اسکار بهترین بازیگر زن را به ارمغان آورد.

🔹او با نام اصلی نیکول فرانسواز فلورنس دریفوس در سال 1932 در خانواده هنرمند چشم به جهان گشود، والدینش بازیگر بودند، پدرش یهودی و مادرش کاتولیک بود. او با نام فرانسواز دریفوس با نقش کوچکی در «خانه زیر دریا» در سال 1946 و در چهارده سالگی بازیگری را آغاز کرد. اما نام کاراکتری که در این فیلم ایفا کرد-آنوک- را به عنوان نام هنری برگزید. تا اینکه ژاک پره‌ور، شاعر و یکی از نویسندگان فیلمنامه «عاشقان ورنوا» که نسخه روزآمد رمئو و ژولیت شکسپیر بود و آنوک در آن ایفای نقش می‌کرد فامیلی امه را برای او انتخاب کرد. امه به فرانسه یعنی دوست داشتنی.در دهه پنجاه میلادی او در فیلم‌های اروپایی بیشتر مقابل دوربین رفت درGolden Salamander برای ترور هوارد ظاهر شد، در «مونتپارنس 19» که زندگینامه مودیلیانی بود مقابل دوربین ژاک بکر قرار گرفت.

🔹اما سال 1960 فدریکو فلینی او را در نقش مادلنای ثروتمند که در یک کلوب شبانه با مارچلو ماسترویانی آشنا می‌شود به کار گرفت. او سال 1961 در «لولا» ساخته ژاک دمی نقش یک شوگرل را ایفا کرد. سپس در فیلم دیگری از فلینی به نام «1/2 8» مقابل دوربین رفت. سه سال بعد کلود للوش او را برای بازی در «یک مردو یک زن» انتخاب کرد.پس از موفقیت فیلم آخری او در فیلم «جاستین» با جرج کیوکر، «قرار ملاقات» ساخته سیدنی پولاک و «تراژدی یک مرد مضحک» ساخته برناردو برتولوچی و کمدی «آماده پوشیدن» ساخته رابرت آلتمن همکاری کرد. امه چهار بار ازدواج کرد که آخرین زندگی مشترکش با آلبرت فینی بود.